Een tijdje terug spraken wij met Alexander Ahndoril & Alexandra Coelho Ahndoril, ook wel bekend als Lars Kepler, vanwege het tien jarig jubileum van hun thriller Hypnose. Deze keer spraken wij met hen over hun thriller Spiegelman, dat onlangs verscheen bij uitgeverij Cargo.
De vorige keer hadden we het vooral over Hypnose, nu willen we meer over jullie weten. Wie zijn Alexander en Alexandra? Wat zijn jullie hobby’s? Hebben jullie huisdieren?
Wie zijn we? Haha! We zijn gepassioneerde verhalenvertellers, zo communiceren we met de wereld, we schrijven elke dag van de week. We zijn dol op alle soorten fictie, lezen en kijken naar fictie. We praten graag over dingen met elkaar en met onze kinderen. We brengen veel tijd met elkaar door in de keuken – en dat is een soort hobby. En Alexander houdt van sportvissen – van diepzeevissen tot vliegvissen. Maar huisdieren hebben we niet.
Waarom besloten jullie een serie over Joona Linna te schrijven? Lijkt Joona op jullie?
Joona Linna kwam gewoon naar ons toe, met zijn geraffineerde accent en grijze ogen. We vinden hem interessant, omdat hij in tegenstelling tot vele andere personages overloopt van empathie. Elke zaak kost hem iets; hij houdt er niet alleen de littekens en wonden van de jacht op de dader aan over, maar ook de littekens op zijn ziel, door de confrontatie met al die duisternis – wat in Spiegelman extra opvallend is.
Kunnen jullie ons in een paar woorden vertellen waar Spiegelman over gaat?
Spiegelman begint met een vrouw die midden in de nacht in een speeltuin in Stockholm wordt vermoord. Ze raakte vijf jaar daarvoor vermist en niemand weet waar ze al die jaren gezeten heeft. Het blijkt dat er haar vermissing en dood een erg verontrustend patroon vertonen. Spiegelman is een razendsnelle thriller die is opgebouwd boven een heel duister psychologisch doolhof.
Waar speelt Spiegelman zich af? Waarom juist daar?
Het speelt zich voornamelijk hier in Stockholm af, op een paar straten afstand van ons appartement, en ook in verschillende beveiligde criminele psychologie-eenheden en psychiatrische afdelingen. Sommige plekken spreken je gewoon aan als schrijver en sommige zijn natuurlijk nodig voor het verhaal. We nemen onze lezers graag mee naar plekken die ze nog nooit hebben gezien of in het echte leven zouden durven bezoeken.
Waarom besloten jullie Erik Maria Bark terug te brengen in dit boek? Heeft het er misschien iets mee te maken dat er onlangs een heruitgave van Hypnose is verschenen?
We wisten al vanaf het begin dat onze hypnotiseur Erik Maria Bark zou behoren tot de reeks terugkerende personages in de serie. We volgende hem zelfs terwijl hij geen rol speelde in boek twee, drie en vier. Maar hij kwam terug in Stalker, en in Spiegelman had Joona Linna echt zijn hulp nodig bij het verhoren van een ooggetuige van de brute moord in een speeltuin. De ooggetuige is geestesziek en herinnert zich niets van wat hij heeft gezien – maar misschien doet hij dat onder hypnose wél.
Alexandra is als een creatieve orkaan en heeft een complete emotionele band met onze verhalen.
Tijdens ons vorige interview hadden jullie het erover dat de filmrechten/rechten voor de serie aan Hollywood waren verkocht. Hoe gaat het daarmee?
Op dit moment, met de covid-19 situatie, lijkt het erop dat alles in Hollywood gesloten is. We hadden bijna alles op orde; een manuscript, een regisseur, et cetera – en nu staat alles stil. Dus we weten het niet. Maar uiteindelijk blijven we schrijvers, we houden van boeken. Films zijn alleen maar een bonus. En we klagen absoluut niet; het virus heeft mensen veel meer afgenomen dan dit.
Alexander is een briljant schrijver. Hij kan dingen beschrijven op een manier die alles dichterbij brengt
Hoe ver zijn jullie met het negende boek over Joona? Kunnen jullie er alvast iets over vertellen?
Het was heel intens toen we Spiegelman afmaakten; we hadden bijna alle andere dingen opzij geschoven, zoals we dat tijdens de laatste weken van het schrijfproces meestal doen. Toen we de laatste regel hadden bereikt, voelden we ons compleet uitgewrongen. We begonnen ons appartement schoon te maken en hadden plotseling een heel spannend idee voor het volgende boek. We zijn daar nu mee bezig, maar tot het af is kunnen we er niet over praten … Maar er zit een kleine hint naar het nieuwe verhaal in het einde van Spiegelman.
Wat vinden jullie elkaars beste schrijfkwaliteiten?
Alexandra: Alexander is een briljant schrijver. Hij kan dingen beschrijven op een manier die alles dichterbij brengt – met een mix van poëzie, autoriteit en intimiteit – alsof je de mensen in de tekst bijna zou kunnen aanraken.
Alexander: Alexandra is als een creatieve orkaan en heeft een complete emotionele band met onze verhalen. Ik houd van haar schrijfstijl (zowel van haarzelf als Lars Kepler).
Zijn er plannen voor het schrijven van een nieuwe serie? Of misschien een standalone?
Het kan gebeuren, we weten het nog niet, we houden ons niet aan bepaalde regels wanneer het op schrijven aankomt. We schrijven gewoon boeken die we graag zelf zouden lezen, dat is de enige ster waarop wij navigeren.
Zouden jullie ooit een boek willen schrijven in een ander genre, zoals een young adult of een roman?
Ja, als we echt een heel goed idee voor zo’n boek hebben, zeker – en we hebben wel al eens een ander soort boek geschreven, Playground – maar tot dusver genieten we echt te veel van het schrijven over Joona Linna en Saga Bauer.
Welk boek is jullie van alle boeken die jullie schreven het meest dierbaar? En waarom juist dit boek?
Nou, elk boek betekent evenveel voor ons; het zijn onze kindjes en je houdt van ze ongeacht hoe verschillend ze zijn. Maar Hypnose is Alexandra het meest dierbaar, omdat het zo’n verknipt verhaal is en het begin van onze samenwerking als schrijvers. Voor Alexander is het Slaap, omdat het eigenlijk een perfect undercoververhaal is.
Is het moeilijk om werk en privé gescheiden te houden?
Voor een getrouwd schrijverskoppel is het onmogelijk om die delen van ons leven te scheiden. We delen zo ongeveer alles en dat werkt voor ons.
Voor degenen die jullie boeken nog niet kennen (ze weten niet wat ze missen! ?), waarom zouden ze jullie boeken moeten gaan lezen? En is het beter om dan bij het begin, deel een, te beginnen?
Onze boeken zijn eerder thrillers met tempo en psychologische diepgang dan traditionele Scandinavische misdaadthrillers. Ze zijn behoorlijk eng (sorry) en grafisch, omdat we grondig onderzoek doen, maar ze hebben een groot hart en een gelukkige (maar niet afgezaagde) afloop. Dus waarom zou je niet beginnen met Spiegelman? Al onze boeken kunnen als standalone gelezen worden, ze hebben allemaal een verhaal met kop en staart, een mysterie dat wordt opgelost. Als je de hele serie leest krijg je echter wel het hele verhaal van de reis mee van Joona Linna en Saga Bauer – wie ze zijn en waarom ze zo zijn geworden.
Het leven mag exact zo blijven als het is
Hoe beleven jullie de coronacrisis? Is er voor jullie veel veranderd? En hebben jullie het nu drukker, of is het juist een kwestie van bezig proberen te blijven?
We zitten zoals altijd in onze studeerkamer te schrijven. Het enige grote verschil is dat we niet meer reizen. Meestal reizen we veel meer wanneer onze boeken verschijnen en we missen het zien van onze lezers en vrienden bij uitgeverijen over de hele wereld ontzettend.
Zijn er dromen die jullie nog waar zouden willen maken als auteurs? Wat hoop je nog steeds te bereiken?
Het leven mag exact zo blijven als het is – onze kinderen die bij ons wonen, schrijven, samen zijn. We zijn erg gelukkig.
Nu gaan we jullie vragen om te kiezen:
Thee of koffie
Alexandra: Koffie
Alexander: Koffie
Lezen of schrijven
Alexandra: Schrijven
Alexander: Schrijven!
Nooit meer lezen of nooit meer schrijven
Alexandra: Nooit meer lezen.
Alexander: Nooit meer lezen (al is het onmogelijk om de twee van elkaar te scheiden)
Zoet of hartig
Alexandra: Hartig
Alexander: Hartig
Film of tv-serie
Alexandra: Film
Alexander: Film
Papieren boek of e-reader
Alexandra: Papieren boek
Alexander: Papier
Wijn of bier
Alexandra: Wijn
Alexander: Wijn
Zomer of winter
Alexandra: Zomer
Alexander: Zomer
Interview: Amanda
Vertaling: Yfke